Wat betekent STEM voor kinderen?

Pige med kikkert
5 mei 2022

Stem betekent Science, Technology, Engineering and Mathematics

“Ga zitten, pak je werkboek en ga naar bladzijde 14: "De rechthoekige driehoek".

Kinderen moeten leren rekenen, schrijven, tellen, meten en logisch na te denken. Op school hebben ze vakken als biologie, wiskunde en aardrijkskunde. Dat is al jaren zo en we denken dat traditioneel onderwijs er zo uit moet zien.

Nieuwe onderzoeksresultaten tonen echter aan dat 'collegeonderwijs' geen optimale manier is om iets te leren. Het is te passief. Er zijn andere benaderingen nodig als je kinderen werkelijk iets wilt laten leren.

STEM is een methode om wetenschappelijke vakken onder de knie te krijgen door kinderen concrete problemen te laten oplossen en hun nieuwsgierigheid te voeden.

Deze aanpak onderscheidt zich van andere manieren om je met wetenschap bezig te houden door de scheiding tussen 4 disciplines nl. wetenschap, technologie, techniek en wiskunde op te heffen en ze op een toegepaste en praktische/onderzoekende in plaats van een theoretische manier te benaderen. Het is “learning by doing”. Zoals Aristoteles zei: ”For the things we have to learn, before we can do them, we learn by doing them”.

PlantelabyrintPlantelabyrint

Wat meer achtergrondinformatie over STEM voor kinderen

Het onderwijzen van exacte wetenschap, technologie, ontwerpen en toegepaste wiskunde gebeurt traditioneel op een droge, theoretische manier en volgens de voormalige president van de VS, Obama heeft dit geleid tot een radicaal gebrek aan competente mensen binnen deze vakgebieden die voor de samenleving zo belangrijk zijn.

In 2009 lanceerde Obama de campagne ” Educate to Innovate ”, die ten doel had om de kennis en vaardigheden van de bevolking op het gebied van STEM te vergroten.

De noodzaak om veel meer mensen binnen STEM op te leiden is internationaal en er worden binnen nationale begrotingen over de hele wereld miljarden opzij gezet om in STEM te investeren en zo veel meer kinderen en jongeren te motiveren tot een loopbaan binnen deze nieuwe symbiose van vakgebieden.

 

De gebruikte leermethode die in STEM centraal staat, wordt nu met succes over de hele wereld verspreid.

Op dit gebied wilden wij als ToyAcademy natuurlijk niet achterblijven en daarom vind je op onze website nu ook – STEM ontwikkelingsspeelgoed.

In onze andere blogpost kun je meer lezen over het lesgeven in STEM concepten door middel van spelen. Die blogpost vind je hier.

STEM: spelen en leren voor kinderen

De Deense hoogleraar in ontwikkelingspsychologie, Dion Sommer, ziet graag dat kinderen al spelende iets leren.

Uit zijn onderzoek blijkt, in overeenstemming met internationale onderzoeksresultaten, dat juist een vrije en onderzoekende benadering van de wereld om ons heen door middel van spel en spelen een veel effectievere leermethode is dan simpelweg lesstof uit je hoofd te leren, rekensommen te oefenen en theorie door te nemen.

Dat is precies het uitgangspunt van ons hele assortiment en de reden waarom ToyAcademy bestaat. Ons uitgangspunt is dat spelen de meest effectieve manier is om iets te leren. Dit komt voor uit een natuurlijke drang die mensen hebben om de wereld om zich heen te verkennen.

So far, so good – we zijn erg enthousiast over de interdisciplinaire aanpak bij STEM.

Waarom moet je kiezen tussen een “biologische” benadering” en een “natuurkundige”? We ervaren de wereld om ons heen toch ook niet als iets dat in verschillende vakgebieden is opgedeeld?

STEM breekt de grenzen tussen professionele vakgebieden en motiveert kinderen

STEM is een leermethode waarbij je meerdere wetenschappen integreert en over de traditionele, scherpe academische grenzen heen denkt. Je werkt op een meer samenhangende manier met verschillende wetenschappen.

Want het idee dat disciplines zoals architectuur, astrofysica en scheikunde afzonderlijke vakgebieden zijn is iets wat we bedacht hebben – de manier waarop kinderen iets benaderen is veel directer. Ze vragen zich niet af of een gedachte of een experiment biologisch, scheikundig of misschien astronomisch is.

Ze hoeven niet te bedenken in welk tijdschrift of welke digitale bron ze moeten zoeken om relevante literatuur te vinden.

Ze krijgen een goed idee om een specifiek probleem op te lossen en dan hebben ze alleen nog hun enthousiasme en voldoende motivatie nodig om een goede oplossing te vinden.

Een oplossing die vaak een combinatie van wetenschappelijke disciplines is waar STEM voor staat.

Nieuwsgierige kinderen spelen en leren het beste met STEM

Je hersenen zijn van nature gemaakt om te leren.

Wij, mensen leren vanaf het moment dat we geboren worden en we blijven dat ons hele leven doen – zij het in afnemend tempo. Het allerbelangrijkste om iets te leren is motivatie – de wil, of liever, de “drive” om iets nieuws te leren. En die is het grootst als de motivatie van binnenuit komt. Als het zinvol is om iets te leren omdat het hier en nu nuttig en concreet is.

Kinderen leren het beste wanneer ze in het centrum van het leerproces mogen staan, dus als ze het zelf mogen ervaren en sturen.

Een voorbeeld: je kind ontdekt dat Pythagoras echt iets belangrijks over driehoeken ontdekt heeft omdat het een probleem oplost als hij/zij een toren bouwt voor zijn/haar mooie, zelfgebouwde luxe villa met de geweldige Arckit Architectuur bouwsets, die in meerdere maten verkrijgbaar zijn voor kinderen van verschillende leeftijden.

Hierbij komen zowel wiskunde, architectuur als natuurkunde aan bod, terwijl je kind aan het bouwen is.

Of misschien ontdekt je kind buiten in de tuin een mooi, regelmatig patroon op het slakkenhuis van een slak. Wat is dat voor een vorm, die spiraal? Waar komt het nog meer voor? Wat betekent het als een slakkenhuis zo’n vorm en patroon heeft?

Actief leren met STEM voor jonge kinderen

Het menselijk brein leert de eerste drie jaar het meest. In deze periode ontwikkelen de verbindingen tussen de zenuwcellen van de hersenen zich razendsnel, per seconde komen er 700 tot 1000 bij. Maar al na de eerste 3 levensjaren neem het tempo snel af, evenals het intuïtieve leren. Hier lees je er meer over.

Daarom is het belangrijk dat ook zeer jonge kinderen de mogelijkheid hebben om de wereld te verkennen en hun aangeboren nieuwsgierigheid gebruiken. ToyAcademy heeft een assortiment STEM-leermiddelen die je kind daarbij helpen.

Natuurwetenschappen hoeven niet saai te zijn – vang een insect, praat erover, meet het, bouw het na met bouwstenen of Magna-Tiles

of probeer het te tekenen.

Iets leren kan ook leuk zijn.

Door dingen te ervaren, leren kinderen. Als je bijvoorbeeld een wandeling met je kind maakt, neem dan een vergrootglas of een insectenvanger mee en bestudeer de kleine beestjes die je ziet. Hier vind je veel mooie artikelen om de fascinerende wereld van insecten te ontdekken.

Vraag bv. ”Wat gebeurt er als de spin een web maakt?” in plaats van ”Waarom spint een spin een web? ” – neem de fysieke en praktische wereld die je kind ervaart, als uitgangspunt.

Spørg ”Hvad sker der, når edderkoppen spinder et net” i stedet for ”Hvorfor spindes edderkoppens net” – tag udgangspunkt i den fysiske og praktiske verden, som barnet kan sanse.

STEM voor thuis

STEM voor kinderen wordt steeds meer gebruikt.

Het wetenschapsmuseum ” Experimentarium ” in Kopenhagen is net als NEMO in Amsterdam, een museum over wetenschap en technologie. Er is van alles te beleven: tentoonstellingen, experimenten en workshops voor kinderen en volwassenen. Een voorbeeld van hoe natuurwetenschap beschikbaar wordt gesteld aan kinderen, gebaseerd op dingen echt ervaren.

Kinderen worden actief betrokken bij het oplossen van problemen, zonder theoretische basis en over wetenschappelijke grenzen heen. 

Een ander teken dat het idee achter STEM ook populair is, is de opkomst van zogenaamde ”Makerspaces

op plekken als scholen en openbare bibliotheken. Een Makerspace is een fysieke ruimte met computers, 3Dprinters, laserprinters en andere technologische apparatuur om met IT dingen te creëren. Het gaat erom dat je samen iets bedenkt, ontwerpt, bouwt en ermee speelt. Bv. robots, computerspelletjes, apps, originele Barbie schoenen die met een 3D printer gemaakt zijn…

In de Maker culture staan door gebruikers gedreven innovatie, netwerken en creativiteit voorop en social media speelt een belangrijke rol in de uitwisseling van ervaringen. De Maker culture breekt de kloof tussen hoge en lage sociale status, opleidingsniveau, vakken en culturele achtergrond – iedereen is welkom, iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen en iedereen kan van elkaar leren. Het is nu en hier en praktijkgericht.

Alle wetenschappen worden benut om een idee te realiseren. Dat is STEM ten top, zowel kinderen als volwassenen nemen op gelijke voet deel aan creatieve activiteiten – en ToyAcademy kan daarbij niet achterblijven.

Kinderen moeten leren om te leren

De wereldberoemde professor en schrijfster Lillian Katz betoogt o.a. in dit rapport dat rekenen en schrijven geen leerdoelen op zich zijn, hoewel dit vaak vaardigheden zijn waar we op toetsen. Nee, het zijn instrumenten om concrete fenomenen in de wereld om ons heen te analyseren en te begrijpen – en al het onderwijs zou gericht moeten zijn op de motivatie om te willen begrijpen.

Kinderen moeten vooral leren om te leren en je doet dit als ouder het beste door kinderen in staat te stellen om verschillende situaties en contexten te ervaren, waarbij hulpmiddelen zoals vergelijkingen en letters relevant zijn om iets concreets te begrijpen. STEM is een alliantie tussen wetenschappen, contexten, kinderen en volwassenen, leren en creativiteit.

Bekijk hier andere STEM producten van ToyAcademy.nl.